گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ترکیه و روسیه درباره صادرات غلات اوکراین

سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود از ارسال سلاح از ترکیه به اوکراین ابراز نارضایتی کرد

 لاوروف در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای، بر «سازنده نبودن رویکرد آنکارا به ادامه ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین» تاکید کرد- AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که هاکان فیدان و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه ترکیه و روسیه، یکشنبه، ۹ ژوئیه (۱۸ تیر)، تلفنی با یکدیگر پیرامون تازه‌‌ترین تحولات، از جمله درباره تمدید توافق صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه و بازگشت فرماندهان آزوف به اوکراین، رایزنی کردند.

این گفت‌وگوها دو روز پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، انجام شد.

اردوغان جمعه، ۷ ژوئیه (۱۶ تیر)، پس از دیدار با زلنسکی در استانبول، در نشستی خبری اعلام کرد که «اوکراین لیاقت عضویت در ناتو را دارد».

‌او همچنین متعهد شد که بار دیگر با میانجیگری، کمک کند که مجوز صادرات مواد غذایی و غلات اوکراین از طریق دریای سیاه تمدید شود. کاخ کرملین به‌تازگی اعلام کرده است که «برای تمدید این مجوز دلیلی نمی‌بیند».

ژوئیه سال گذشته میلادی، پس از گفت‌‌‌وگوهای فشرده میان نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل، امکان ازسرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه فراهم شد. این توافق که نوامبر گذشته با پذیرش روسیه تمدید شد، نهایتا در هفدهم ژوئیه، کمتر از ۱۰ روز دیگر، خاتمه می‌یابد.

وزارت خارجه روسیه نیز یکشنبه اعلام کرد که سرگئی لاوروف در جریان تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، بر «سازنده نبودن رویکرد آنکارا به ادامه ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین» تاکید کرده است.

ترکیه در جریان جنگ اوکراین، بر خلاف اغلب کشورهای عضو ناتو، مواضع خود را در قبال روسیه تغییر نداده است. با این حال، همزمان کمک‌های تسلیحاتی فراوانی، از جمله ارسال پهپادهای نظامی «بیرقدار»، را نیز  به اوکراین ادامه داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در یک سال گذشته دو بار برای مذاکرات صلح بین مقام‌های اوکراینی و روس میانجیگری کرده است، اما این مذاکراتی نهایتا نتیجه‌‌ای در بر نداشته است. اردوغان جمعه، پس از دیدار با زلنسکی، بار دیگر اعلام کرد که برای مذاکرات جدید صلح بین رهبران روسیه و اوکراین میانجیگری خواهد کرد.

او همچنین اعلام کرد که در ماه آینده میلادی میزبان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در ترکیه خواهد بود.

خبرگزاری رویترز می‌‌گوید که در تماس تلفنی یکشنبه، وزیران خارجه روسیه و ترکیه درباره استرداد فرماندهان گروه آزوف از ترکیه به اوکراین هم بحث و گفتگو کرده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، شنبه، ۸ ژوئیه، در گفت‌وگو با رسانه‌های روسیه اعلام کرد که بازگشت فرماندهان آزوف، گروه راست اوکراینی، به این کشور، نقض مفاد تمام قراردادهای موجود بین ترکیه و روسیه است.

به گفته دولت روسیه، طبق مفاد تمامی قراردادها، قرار بوده که فرماندهان آزوف تا پایان جنگ اوکراین در خاک ترکیه بمانند.

دیمیتری پسکوف همچنین تاکید کرد که «آنکارا تحت فشار کشورهای عضو ناتو در آستانه نشست این ائتلاف در ویلنیوس، روند بازگرداندن فرماندهان آزوف را به اوکراین در پیش گرفته است.»

بیشتر از جهان